вторник, 27 май 2008 г.

Историята на Death Row

Death Row Records е звукозаписна компания основана през 1992 от Сюдж Найт и Доктор Дре и е била дом на някои от най-великите рап имена, включващи Тупак, Dr. Dre, Snoop Dogg, Dogg Pound. Death Row е продал почти 50 милиона копия по целият свят, като има приходи близо 750 милиона долара. В лейбъла са записвали и RBX, The Lady Of Rage, Michel'le, Danny Boy, DJ Quik, Mark Morrison, Mc Hammer, Crooked I, O.F.T.B., Eastwood и Gina Longo единственият бял изпълнител в Death Row. Lisa “Left Eye” Lopes също подписала с лейбъла и даже работела по албума си, когато загива трагично в катастрофа.


Историята


Началото

Докато Дре се опитвал да напусне Ruthless Records, той бил запознат с Сюдж Найт от своя приятел The D.O.C., на когото Найт бил бодигард по това време. Дре, Найт, D.O.C. и Джон Пейн създали собствен лейбъл наречен Future Shock Records (по-късно преименован на Death Row.

Спонсорирането на Death Row според слухове ставало от нечисти сделки. По-нататъчното спонсориране дошло от изнудване за пари на рапъра Vanilla Ice. Найт междувременно, получил допълнителна финансова подкрепа от Inerscope Records, като в замяна те ще дистрибутират записите им.

Още един слух е че Death Row е създаден с голямо количество пари дадени на Найт от наркодилъра Майкъл “Harry-O” Харис. Жената на Харис твърди, че докато Death Row били на върха, Харис се опитал няколко пъти да се свърже с Сюдж за да получи дял от печалбата. По-късно Харис е пребит в затвора, и тя предполага че е дело на Сюдж. Найт отхвърля обвиненията и завежда дело през 2006 за 106 милиона долара за изнудване и шантаж.

Първият албум който издава лейбъла е The Cronic – соловият дебют на Dr.Dre през декември 1992. В албума взимат участие новобранците: Daz, Kurupt, The Lady Of Rage, и най-забележителния, новото протеже на Дре – Snoop Dogg (тогава известен като Snoop Doggy Dog). Албума бързо набрал скорост и през 1993 стига 1 място в класацията за албуми на Билборд, като става тройно платитнен. По-късно през 93 е издаден и дебютният албум на Snoop Dogg – Doggystyle. Албума дебютира под номер едно като бие The Chronic по продажби, и прави Snoop Dogg и Death Row Records водещи в хип-хоп индустрията през 1994. През 1994 също излизат мултиплатиненият саундтрак към филма Above The Rim, както и албума на Snoop Dogg – Murder Was The Case.

Ранната критика

С аплодисмените идва и критиката. Радвайки се на славата и на успех на Dre и Snoop Dogg, Death Row били нападнати от различни активистки групи и публични фигури в медията, заради възхвалата на насилието свързано с гангстерския имидж който повечето от изпълнителите промотират. Медийната критика нарастнала през 1995, когато трябвало да излезе албума на Dogg Pound – Dogg Food. Всичкият този шум, създал доста главоболия на акционерите в Time Warner, чиято дъщерна фирма били Interscope. Заради това компанията продала всичките си дялове в Interscope на MCA Music Entertainment. Албума междувременно бил отложен от Юли за Октомври.

Пристигането на 2Pac

Докато спора между бойкотиращите и Time Warner наливал масло в Death Row, Сюдж Найт платил гаранцията на затвореният по това време рапър Тупак Шакур, като в замяна той е трябвало да подпише с Death Row. По това време Тупак и Death Row изпитвали общо презрение към Bad Boy Records, Шаун Комбс и звездата им The Notorious B.I.G.

Веднага след излизането си от затвора, Тупак започва работа по дебютният си албум в Death Row – All Eyez On Me. Албума е издаден в началото на 1996, веднага стига върховете на класациите, става 9 пъти платинен, и е най-големият успех на лейбъла и до днес. Отношенията между Тупак и Биги, както и между Death Row и Bad Boy Records, били обтегнати до краен предел, което довело до появата на “война между изтока и запада”. Последвали вербални атаки от изпълнители на Death Row към Bad Boy Records. Най-активни били Snoop Dogg, Tha Dogg Pound и разбира се Тупак с групата си Tha Outlawz.

Изпълнителите от Death Row, които подържали добри отношения с Bad Boy Records или пък не се били включили във вербалните атаки, били гледани с пренебрежение от Тупак. Lady Of Rage казва в интервю, че Тупак е нарекъл “най-слабото звено” в Death Row, защото не напднала Bad Boy Records. Тупак се изказъл остро и срещу Dr.Dre, който не свидетелствал в защита на Snoop Dogg, по време на процеса му за убийство. Тупак напада Dr.Dre в радио KMEL, за това че не движел с него и не представял лейбъла заедно с него, както и за прекалено бавната му работа по бийтовете за неговият албум. Snoop Dogg прекратява отношенията си с Тупак, малко преди смъртта му, защото той твърдял, че харесва музика на Биги и го уважава.

Въпреки враждата, Сюдж Найт планирал да открие клон и в Ню Йорк и да бъде наречено – Death Row East. Eric B. е бил определен да оглави лейбъла. В интервю Тупак, изброил рапъри с които е било планирано да подпишат, като имената били от Big Daddy Kane до Wu Tang Clan. Клонът така и не бил създаден.

Тупак е прострелян и убит през септември 1996, докато бул в колата с Сюдж. Малко по-късно Сюдж е осъден на 9 години затвор заради нарушаване на гаранцията си заради побоя над Орландо Андерсън в нощта на стрелбата срещу Тупак. С по-ранното напускане на Дре, смъртта на Тупак и присъдата на Сюдж, Death Row бил напът да се разпадне.

След 1996

През август 1997, Interscope Records продава дяловете си в Death Row и прекъсва отношенията си с компанията. Това кара лейбъла да се обърне за разпространението на албумите си към Priority Records. До 1998 лейбъла бил напуснат от Snoop Dogg, RBX, Jewell и Kurupt. Скоро след тях си тръгнали и Nate Dogg, The Lady Of Rage и Daz Dillinger. Спасението за Death Row било че те държали оригиналните мастери на записите на бившите си изпълнители, от където идвали и повечето от приходите на лейбъла.

След като излиза от затвора през 2001, Сюдж преименува лейбъла на Tha Row Records и обявил списъка със звезди, като начело бил надареният рапър от Лонг Бийч – Crooked I. Към лейбъла се присъединила и Left Eye от TLC, под псведонима N.I.N.A (New Identity Non-Applicable). Left Eye обаче загива в катастрофа преди да успее да направи нещо по договора си.

Няколко стари класики като Tha Doggfather и The Don Killuminati: The 7 Day Theory били преиздадени от Tha Row. Но завръщането на лейбъла бил само с компилации. Като се изключат някой неиздавани материала от Тупак, лейбъла не успял да издаде нищо солово на своите изпълнители. В компилацията от 2001 – Too Gangsta For Radio в няколко скита били отправени обиди към някои от големите врагове на The Row. В началото имитатор на Snoop Dogg се събужда от кошмар и кара жена си да звънне в затвора за да провери дали Сюдж още е зад решетките. В песента Fuck Dre – Tha Realest, Twist 2 D.V.S. и Lil C Style от LBC Crew записват скит в който Дре изнасилва бъдещ рапър, в Gangsta'd Out на K-9, Еминем е представен като уред на Ку Кукс Клан.

На 28 май 2003 в 2:30 часа, било стреляно по офиса на Death Row Records в Бевърли Хилс. По-рано същата година, SWAT екип нахлул в централата на Death Row търсейки доказателства за гангстерски убийства и търговия с наркотици.

Появили се слухове че The Game разговарял със Сюдж за подписване с лейбъла. Съще временно The Game водил преговори и с враговете от Bad Boy Records. В крайна сметка нито една от сделките не се осъществила и The Game сега си има собствен лейбъл – The Black Wall Street Records.

2004 отново била неуспешна за Сюдж. Най-обещаващият изпълнител на лейбъла Crooked I, бил разочорован от забавянето на албума му и напуснал след изтичане на договора му. Crooked I сега записва за собственият си лейбъл Dynasty Entertainment. R&B изпълнителят Danny Boy, също напуснал лейбъла също след дълго отлагане на проектите му. През 2005 и Kurupt, който бил вице президент на The Row, също напуснал за да обедини отново Tha Dogg Pound с бившият си приятел Daz. Същата година Tha Row подписали с Petey Pablo. Имало е слухове, че е имало разговори с Shyne, но до сделка не се стигнало.

Ню Йорк – Lakey The Kid и Сюдж Найт обявили по радио Hot 97, че Lakey е подписъл с Death Row East и ще бъде лидера на лйебъла. Death Row East било идея на Тупак, но се осъществила 10 години след смъртта му.

Мъките на втората генерация

През 1998, Сюдж имал планове много рапъри да подпишат и да станат част от втората генерация на Death Row. Въпреки че бил в затвора, той дава рамо на Top Dogg, който прави своя телевизионен дебют в клипа на Тупак – All About U, като сменя Snoop Dogg. Top Dogg привлича вниманието със скрит трак в саундтрака към Gang Related – наименован Going Back To Cali, който е насочен срещу Puff Daddy. През 1999 компилацията The Chronic 2000: Suge Knight Represents, представя доста нови изпълнители на лейбъла начело с Top Dogg, Tha Realest и Soopafly и Daz водещ продуцент.

Към 2002, феновете на лейбъла били разочаровани от липсата на нови албуми от активните изпълнители на лейбъла. Въпреки че Kurupt се завръща като президент, и албумите на Dogg Pound – 2002, на Тупак - Until The End Of The Time и на Snoop Dogg – Death Row: Snoop Doggy Dogg At His Best, негудованието сред лоялните фенове нарастнало, защото те искали да видят новите лица в лейбъла. Kurupt имал много добри взаимоотношения с Сюдж, но въпреки това той имал малко власт при взимането на важни решения, издавания на албуми и набирането на нови изпълнители.

От 2003, Kurupt бил новият водещ изпълнител на лейбъла, защото Crooked I водел “битки” с Найт за да прекрати договора си. Kurupt записвал с брат си Roscoe, Ray J, Eastwood и Tri-Star.

През 2005, мултиплатиненият рапър Petey Pablo подписва с лейбъла и става новата звезда на Death Row. Kurupt и Eastwood (който вече е биш изпълнител в лейбъла) останали единствени от втората генерация изпълнители на Tha Row. Албума на Kurupt – Against The Grain бил издаден, но Tha Row обвинили издателите си от Koch, че са издали албума преди да е завършен и важни песни с Lil Jon и Ice Cube не били включени. Същата съдба имала и песента Vaseline 2. Албума се продавал слабо и това напомняло на всички за проблемите които има лейбъла

Втората генерация не се провалила заради липсата на талант, а заради липса на изяви. С слаба промоция и неиздадени албуми, няколко качествени продукта били спрени, а те са можели да донесат големи продажби. Лейбъла не успял да издаде пълни албуми на Тop Dogg, Soopafly, Tha Realest, Daz Dillinger (second album), Above The Law, Ray J, N.I.N.A., J. Valentine, Eastwood, Danny Boy, Crooked I, Dre'sta, Mac Shawn и още други. По-късно същата година Kurupt и Eastwood напускат. Единственият изпълнител останал е Petey Pablo.

Третата генерация

По някое време в началото на 2006, Сюдж Найт гостувал в шоуто на DJ Kay Slay в радио Hot 97 и обявил създаването на Death Row East и първият изпълнител. Lakey The Kid. Преди това той е участвал в албуми на Nas. The Row East имат планове за един албум. Това е соловият албум на Lakey – The Big Ride, според вицепрезидента на Tha Row East, албума се очаква през 2007. Друг изпълнител – Warlord по-късно подписва с Death Row West. Неговият микстейп – I Can Getcha Block Knocked Off Volume 1 с помощта на DJ Fokis е издаден на 26 септември 2006. Наскоро Warlord започна работа по Still Can Get Cha Block Knocked off Volume 2. Микстейпа е във финален етап и скоро ще бъде достъпен в Apple iTunes. Продуценти на мисктейпа са Сюдж Найт и Big L.O.S. заснето е видео за песента Boss. Сюдж Найт подготвя и реалити шоу по голям кабелен канал. Наскоро Big L.O.S. напусна Death Row и създал собствена. Твърди се че и Petey Pablo също ще напуска към края на 2006. Плановете му са за издаване на микстейп по същото време когато излиза и албума му.

Насилието вътре в компанията

Доведеният брат на Dr.Dre - Warren G, напуснал лейбъла без да издаде албум. Той твърдял, че е бил нападнат от Сюдж. Книгата “Have Gun will Travel” от Ronin Ro, описва как Warren G и негови приятели били бити публично на парти. Книгата разкрива и детайли по нападението срещу Сам Снийд. Някои служители били бити и накарани да се съблекат след като са провели телефонни разговори без разрешение.

В профила си в VH1 Behind the Music, Dr.Dre споменава за инцидент, на който е станал свидетел, и който го е накрал да напусне. Звукотехниците в студиото били нападнати само защото превъртяли записа прекалено назад.

Няма коментари: